آرشیو
طراح قالب
Tebyan
آيه ۲۴ سوره توبه
«قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّيٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ»
بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و زنانتان و خويشاوندانتان و اموالي كه اندوختهايد و تجارتي كه از كساد آن بيم داريد، و خانههايي كه بدان دلخوش هستيد براي شما از خدا و پيامبرش و جهادكردن در راه او دوست داشتنيتر است، منتظر باشيد تا خدا فرمان خويش بياورد. و خدا نافرمانان را هدايت نخواهد كرد.
* روزي علي بن ابي طالب عليهما السّلام به گروهي فرمود: چرا شما براي كمك به اسلام به مدينه هجرت نمي كنيد و به پيامبر ملحق نمي شويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانه هايمان دفاع مي كنيم.(آل عمران، 28)
* گروه هايي كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مي شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مي شود.
* ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهي دنيا و آخرت مي توان شناخت. (احبّ اليكم من اللّه و رسوله و جهاد)
* جهاد، از اركان اسلام است و در كنار توحيد و نبوّت مطرح شده است. (من اللّه و رسوله و جهادٍ)
* براي عبور از پل هاي مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. (ان كان آبائكم ... و اموال ... احبّ اليكم من اللّه و رسوله ...)
* عواطف فاميلي و امكانات مادّي نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينه ساز قهر الهي است. (ان كان آبائكم ... و اموال ... احبّ... فتربّصوا...)
(در راه دوستي خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگي، عاطفي و اقتصادي مقدّم است.)
* مسلمانانِ مرفّهِ دنياپرست، همچون كافرانند. (تفسير الميزان) (فتربّصوا)
* اگر رفاه در زندگي اصل شد، انسانيّت سقوط مي كند و سبب دوري از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومي را در انتظار دارد. (ياءتي اللّه باءمره)
* رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهي نمي شوند. (لايهدي)
* برتري دادن مادّيات بر امور معنوي، نشانهي فسق است. (احبّ اليكم ... الفاسقين) (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
«قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّيٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ»
بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و زنانتان و خويشاوندانتان و اموالي كه اندوختهايد و تجارتي كه از كساد آن بيم داريد، و خانههايي كه بدان دلخوش هستيد براي شما از خدا و پيامبرش و جهادكردن در راه او دوست داشتنيتر است، منتظر باشيد تا خدا فرمان خويش بياورد. و خدا نافرمانان را هدايت نخواهد كرد.
* روزي علي بن ابي طالب عليهما السّلام به گروهي فرمود: چرا شما براي كمك به اسلام به مدينه هجرت نمي كنيد و به پيامبر ملحق نمي شويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانه هايمان دفاع مي كنيم.(آل عمران، 28)
* گروه هايي كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مي شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مي شود.
* ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهي دنيا و آخرت مي توان شناخت. (احبّ اليكم من اللّه و رسوله و جهاد)
* جهاد، از اركان اسلام است و در كنار توحيد و نبوّت مطرح شده است. (من اللّه و رسوله و جهادٍ)
* براي عبور از پل هاي مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. (ان كان آبائكم ... و اموال ... احبّ اليكم من اللّه و رسوله ...)
* عواطف فاميلي و امكانات مادّي نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينه ساز قهر الهي است. (ان كان آبائكم ... و اموال ... احبّ... فتربّصوا...)
(در راه دوستي خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگي، عاطفي و اقتصادي مقدّم است.)
* مسلمانانِ مرفّهِ دنياپرست، همچون كافرانند. (تفسير الميزان) (فتربّصوا)
* اگر رفاه در زندگي اصل شد، انسانيّت سقوط مي كند و سبب دوري از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومي را در انتظار دارد. (ياءتي اللّه باءمره)
* رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهي نمي شوند. (لايهدي)
* برتري دادن مادّيات بر امور معنوي، نشانهي فسق است. (احبّ اليكم ... الفاسقين) (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
برچسب ها :