آرشیو
طراح قالب
Tebyan
نظام‏هاي گوناگون در زمينه‏هاي متفاوت همواره مورد هجوم آفت‏ها و آسيب‏ها قرار مي‏گيرند. در جهان واقعيت‏ها، هر پديده‏اي مي‏تواند آفت‏هاي ويژه خود را داشته باشد و همين آفت‏هاست كه نظام‏هاي ناكارامد را فرسوده كرده، در پايان متلاشي مي‏نمايد. نظام مديريت تبليغ ديني، كه در گستره فرهنگ و دين، رسالت پاسداري و پويش فرهنگ و دين را بر عهده دارد، از اين خطر مصون نيست. سهل‏انگاري و تسامح و تساهل - هر چند در ادعا - در مقابل آفت‏ها مي‏تواند طومار سازمان تبليغ دين را در مدتي كوتاه يا زماني دراز در هم پيچد و از آن پوسته‏اي تهي از مغز بسازد. اين مهم زماني جدي‏تر به نظر مي‏رسد كه اين نظام تبليغي دشمناني كارآزموده، با پشتكار و با انگيزه براندازي در پيش‏رو داشته باشد. بر اين مبنا، از توجه به آفت‏ها و شناسايي آن‏ها و سپس درمان و در صورت آرماني، پيشگيري از آن‏ها گريز و گزيري نيست. از ميان اين آسيب‏هاي خرد و كلان، برخي پايه‏هاي بنيادين را هدف قرار مي‏دهند و برخي ديگر در دراز‌مدت يا زماني كوتاه مي‏توانند پيكره مديريت را دچار تلاشي و انهدام نمايند. در گفتار ذيل اين آسيب‏ها بررسي مي‏شوند:
1- فقدان ايمان و هدف، و هراس از شرايط
مديريت در تبليغ دين، بايد ارشاد جامعه را تكليفي مقدس بداند، آن را رسالتي الهي بشمارد، مشقات راه را با جان و دل پذيرا گردد، از كمبود امكانات نهراسد و با تمامي توان در اداي مسئوليت ‏خطير خويش بكوشد.
انبيا و رسولان الهي عليهم‌السلام در اين ميان، الگو و اسوه‏اي بي‏بديل به دست مي‏دهند. چنانكه رسول اكرم صلي‌الله عليه و آله آنچنان مجذوب و شيفته هدف مقدس خويش بودند كه پيشنهاد سروري و مال و جمال را به مشركان بازگردانيدند يا حضرت ابراهيم عليه السلام رنج غربت و اسكان خانواده خويش را در بياباني بر جان مي‏خرد و يا حضرت نوح عليه السلام كه صدها سال در طي مسير تبليغي خويش لحظه‏اي سستي به خود راه نداد و يا حضرت خضر عليه السلام كه سختي‏ها و بي‏مهري‏ها را بر خود هموار مي‏سازد تا به وظيفه خود جامه عمل بپوشاند: «استطعما اهلها فابوا ان يضيفوهما فوجدا فيها جداراً يريد ان ينقض فأقامه‏»[1]  (موسي و خضر عليهما السلام) وارد قريه‏اي شدند، (در حالي كه گرسنه بودند) از مردم درخواست غذا كردند، ولي آن‏ها از مهمان كردنشان خودداري نمودند. (با اين حال) در آن‏جا چون ديواري يافتند كه در حال خراب‏شدن بود، (خضر) به تعمير ديوار پرداخت.[2]
بي‏ترديد، آن‏گاه كه بحث از اسلاميت‏ يا ديني بودن تبليغ به ميان مي‏آيد، ايمان به هدف و نهراسيدن از سختي‏ها يكي از شاخص‏هاي آن به شمار مي‏رود. حضرت امام‏(ره) با توجه به همين نكته، پايه‏هاي اسلاميت را در باورهاي قلبي جست‏وجو مي‏كردند و مي‏فرمودند: «آقايان روحانيون و خصوص اهل منبر، خطبا اين‏ها سخنگوي اسلام هستند. اگر حكومتي سخنگو مي‏خواهد، سخنگوي اسلام آقايان خطبا هستند. وقتي مي‏توانند آقايان خطبا سخنگوي يك اسلامي باشند كه اسلامي كه همه چيز در آن هست، اين‌ها اگر خودشان را اسلامي كنند و مطالبي كه گفته مي‏شود، اسلامي باشد و از قلب پاكيزه اسلامي بيرون بيايد، اين سخنگو صلاحيت ‏سخن‏گويي براي اسلام را دارد.»[3]
سپس به تفاوت بين دو نگرش اسلام و غرب اشاره نموده، مي‏گويند: «سخنگوي دولت‏هاي ديگر هيچ كاري به اين ندارند كه اين حرفي كه تو مي‏زني باور داري، از روي قلب است، به قلب هيچ كاري ندارند. اين‏ها فقط كار دارند كه اين خوب صحبت ‏بكند و مطالب دولت را خوب ادا بكند. حالا به حسب قلبش معتقد باشد يا نباشد، به آن‏ها كار ندارد، از سخن‏گويي او هم چيزي كسر نمي‏شود. اما اسلام اين‏طور نيست‏.»[4]
بنابراين، باور قلبي و ايمان به هدف يكي از شاخصه‏هاي اساسي نه تنها مديريت تبليغ ديني، بلكه اجزاي انساني آن به شمار مي‏رود و بدون آن نمي‏توان به سرانجام مطلوب در عرصه تبليغ مقدس اميدوار بود.
به عبارت ديگر، ايمان به هدف سبب مي‏گردد تا از شرايط ناموافق نهراسيم و با شور و شوقي عاشقانه در مسير سنت زيبا و تاريخي تبليغ دين گام بنهيم و مشقت‏ها را هيچ انگاريم و جاده آماده و مركبي رهوار از امكانات را براي سير و سفر تبليغ طلب نكنيم و به اشكال‏تراشي بي‏مورد در وراي برنامه‏ريزي كاربردي و سنجيده نپردازيم.
رهبر معظم، كه سابقه تبليغي درخشاني در پرونده خود دارند، با نگاهي به گذشته خود، براي يادآوري و تذكر به نسل امروز پويندگان تبليغ ديني مي‏فرمايند: «سابق‏ها منبر مي‏رفتيم. چه طور مي‏رفتيم؟ بي‏دعوت و با تنگنا منبر مي‏رفتيم. ما در مشهد مسجدي داشتيم كه خدا به دل يك كاسب انداخته بود مغازه‏اي را مسجد كرده بود... مسجد ما دكان سوم بود. همان دكان كوچك محور و مركزي براي تبليغ مذهب و براي همه حرف‏هاي نو و جاذبه‏هاي نو در مشهد شده بود. مي‏شود از اين كارها كرد. ما كه همانيم و فرقي نكرده‏ايم. يك مقدار به معنويات، به درون خود، به آن استعدادهاي دروني و به آن چيزهايي كه در ما هست و متوقع از ما هست، تكيه كنيم. اين سرچشمه‏ها را از درون خودمان بجوشانيم‏.»[5]
هراس از شرايط و نبود ايمان به هدف و باور قلبي به راه و مسير مقدس تبليغ ديني يكي از آفت‏هاي مشكل‌زا بر سر راه مديريت ‏سازمان تبليغ است و در اين كارزار فرهنگي - ديني، مديري بايسته و شايسته است كه با نيروي ايمان سرشار و با تكيه بر باورهاي قلبي خود به جنگ شرايط ناسازگار مي‏رود تا بتواند با استفاده بهينه از امكانات و منابع، پيروز و سربلند از اين ميدان بيرون آيد.
2- سستي در رسالت گران‏بار تبليغي و عدم باور واقعيت‏ها
حفظ دستاوردها يكي از رسالت‏هاي مهم در مديريت تبليغ ديني است. آنچه از مديران تبليغ انتظار مي‏رود در وهله اول، پاسداري از داشته‏هاي گران‏بهاي فرهنگ خودي و سپس فتح سنگرهاي فرهنگ غيرخودي است. سستي و باورهاي واژگونه از جايگاه و واقعيت مي‏تواند به قيمت از بين رفتن تمامي سرمايه‏ها و دستاوردهاي ارزشي و فرهنگي جامعه تمام شود و اين پاسداشت جز بر عهده نهاد تبليغ و در رأس آن، مديريت تبليغي نيست. در فرهنگ دين، نگهباني از سرمايه‏هاي گران‏سنگ ارزشي و تلاش در راه انتشار آن، نه تنها يك تكليف الهي، بلكه سپاس عملي از نعمت‏هاي خداوند به شمار مي‏رود و روشن است كه پشت كردن به آن زياني بزرگ را در اين سرا و آن سرا به دنبال خواهد داشت.
حضرت امام‏(ره) در خطابي همگاني در جمع روحانيان در اين باره چنين مي‏گويند: «اسلام چيزي است كه از خدا آمده است و بايد حفظ شود و اگر - خداي نخواسته - اين پيروزي، كه دنبال اين انقلاب به دست‏شما آمده است، به واسطه سستي ما، به واسطه ضعف تبليغ ما، به واسطه ضعف حضور ملت ما به شكست - خداي نخواسته - برسد، بدانيد كه اسلام تا قرن‏ها ديگر نمي‏تواند سر بلند كند. تكليف بزرگي است و همه بايد اين تكليف بزرگ را بپذيريم...شما آقايان روحانيون و همه روحانيوني كه در كشور هستند، همه مكلفند به اين‏كه اين نعمت‏خدا را، اين عطيه الهي را حفظ كنند و شكر اين نعمت را برآورند و شكر به اين است كه تبليغ كنند.»[6]

برچسب ها :

            بگذار تا يادي كنيم از "آب، بابا"

                                  سرمشق هاي "سيب، سيني، سوت، سارا"

            يادي كنيم از درس و مشق ِ كودكانه

                                   يادي ز "دهقان فداكار ِ ميانه"

           "تصميم كبري" را بيا از نو بخوانيم

                                   تا از "خداي مهربان" غافل نمانيم

     بنويس "بابا آب دارد" پا ندارد

                                  بنويس بي پا نيز، او پروا ندارد...

            بنويس"بابا نان دارد" نا ندارد

                                 بنويس ديگر قامت رعنا ندارد

             بنويس بابا جاي آب و نان، جان داد

                                بنويس او با بذل جانش امتحان داد

              بنويس بابا، آب و نان را آبرو داد

                                بنويس بابا زندگي را سمت و سو داد

  نقطه، سر خط "باز باران، با ترانه"

                               بنويس بابا رفت ميدان، بي بهانه

              بنويس "بابا آمد" اما بي پر و بال

                              بنويس "بابا آمد" اما زار و بد حال

             بنويس "بابا آمد" اما شيميايي

                               بنويس او ديگر ندارد هيچ نايي

             بنويس "بابا آمد" اما زار و خسته

                              مثل كبوتر هاي بال و پر شكسته

             بنويس شعر ِ "ياد يار مهربان" را

                              درس "شب تاريك و ماه و آسمان" را

             بنويس بابا مثل ماه آسمان بود

                              در هر نگاهش عالمي معنا نهان بود

             بنويس بابا روزگاري بال و پر داشت

                               روزي دو دست پر توان و با هنر داشت

             بنويس بابا روزگاري ديدبان بود

                                 روزي شعاع ِ ديد ِ او تا بي كران بود

             امروز اما ديدگانش "سو" ندارد

                                  امروز ديگر قدرت بازو ندارد

             بابا خروشان بود روزي مثل كارون

                                 اما امانش را بريده، سرفه اكنون

     نقطه سر خط، "نانوا ديروز نان داد"

                                 بابا به دشت نينوا، امروز، جان داد

            "آن مرد آمد"، بود سر مشق دبستان

                                 امروز "بابا" گشته سر مشق دليران

             آن مرد آمد، زير باران، ناز نازان

                                 اين مرد هم آمد، ولي بر دوش ياران

             آن مرد آمد، از افق هاي خيالي

                                اين مرد آمد، واقعي، اما هلالي

            آن مرد، مي گفتند، روزي "داس دارد"

                                اين مرد، اما، صولت عباس دارد

           در دست او روزي اگر سيب و سبد بود

                                 اكنون به كف دارد درفش "يار موعود"

           آن مرد با اين مرد، خيلي فرق دارد

                                فرقي، چو فرق بين غرب و شرق دارد

           بس كن حميد، اين واژه بازي را رها كن

  بابا صفت، جان در ره جانان، فدا كن

                                بابا دگر از دام لفظ و واژه رسته

                                او تارهاي سست "بودن" را گسسته


برچسب ها :
http://www.askdin.com/gallery/images/36772/1___________________1.jpg

دلي كه نشد خانه ي ياس نرگس

خراب است و ويران صفايي ندارد

بيا تا جوانم بده رخ نشانم

كه اين زندگاني وفايي ندارد ...

اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ يا مَولاي يا صاحِبَ الزَّمانِ

برچسب ها :

عبدالعزيز آل شيخ مفتي اعظم عربستان سعودي از خبر فيلتر شدن " واتس آپ" در كشور ايران ابراز خوشحالي كرد.

وي گفت: طبق رصد هاي صورت گرفته از واتس آپ جمهوري اسلامي ايران مشخص شد كه شيعيان بيش از يك ميليون گروه مذهبي تشكيل داده أند و در اين شبكه اجتماعي تبليغ فراواني براي مذهب خود انجام مي دهند وي گفت: نشر افكار ولايت فقيه در واتس آپ به سرعت در حال نشر است، اگر واتس آپ در ايران فيلتر شود در واقع كمك بزرگي به ماست.


منبع:شبكه اجتماعي تبيان

آموزش و ترفندهاي كار با نرم افزار واتس اپ WhatsApp

برچسب ها :

پيشنهاد مي كنم شما هم ببينيد


.

.

.

.

.

.

.

bokeh.hasanalmasi.ir/index.php?showimage=37

تعيين عنوان با شما؟؟

برچسب ها :
سفيران فرهنگي ايران كه اين روز‌ها به عنوان مهمان و تحت عنوان «هنرمندان حامي تيم ملي» به برزيل سفر كرده‌اند، عكس‌هايي از خود در خيابان‌هاي سائوپولو، شهر كوريتيبا (محل بازي تيم ملي با نيجريه)، داخل استاديوم شهر كوريتيبا، قبل و بعد از بازي نخست تيم ملي فوتبال كشورمان در جام جهاني و... منتشر كردند.اين سفيران بازي ايران و نيجريه را از روي سكوهاي ورزشگاه تماشا كردند. در اين عكس‌ها، محسن تنابنده، محمدرضا شريفي‌نيا، محراب قاسم‌خاني، بابك اردلان، سام درخشاني، فاطمه گودرزي، ليندا كياني، اميرحسين صديق، پژمان جمشيدي، رضا يزداني، سيدجواد هاشمي، مسعود پاكدل، مهران غفوريان، سياوش خيرابي، سيروس عبدلي، كامران تفتي، نرگس محمدي، حسام نواب‌صفوي و... ديده مي‌شوند. سفيران فرهنگي ايران با شلوارك در برزيل!+عكس


سفيران فرهنگي ايران با شلوارك در برزيل!+عكس


سفيران فرهنگي ايران با شلوارك در برزيل!+عكس

برچسب ها :

يا حسين يا ابا عبدالله

بايـد عاشق كمي ضرر بدهد

در رَهِ عاشقـــــــي جگـر بدهـد

پايِ شمع ِ نگــاهِ محبــوبش

مثل پروانـــــه بال و پر بدهد

رضا قرباني

برچسب ها :

شنيده ام از ما دلتنگ تري براي آمدنت،
شنيده ام دل نگرانِ مايي،
شنيده ام گريه مي كني برايِ ما ،
كي تمام مي شود؟
غروب هايي كه "دلِ" ما "گيرِ" دلتنگي ات است آقا!

برچسب ها :
از هر ماجرا بهم ريخته اي؟ چند لحظه با من باش تا يك راه براي آرامش و شادي دروني تو نشانت بدهم.


تا حالا به اين مطلب توجه كردي كه كلمات گاهي اثرهاي خارق العاده اي دارند. در عالم خيلي چيزها آثاري دارند كه اگر به آنها توجه نكني اصلاً به مۆثر بودنشان پي نمي بري و اين اثر از طرف كسي نيست مگر حضرت باري تعالي.


بعد از چند وقت كه ديدمش خيلي ناراحت و كلافه بود. منم كه نمي توانم از كنار ناراحتي دوستم بي تفاوت بگذرم بهش گفتم: چرا اينقدر بهم ريخته اي؟ مي خواهي با هم صحبت كنيم شايد سبك بشوي. دستهايش را گرفتم و سعي مي كردم با محبتي كه نسبت به او داشتم  حس امنيت و آرامش را به او منتقل كنم و بعد حرف بزنم.

گفتم : چند سۆال ساده مي پرسم جواب بده. يادآوري بعضي چيزهاست كه حالت را عوض مي كند و تو حتي فكرش را هم نمي كني كه اين سۆال هاي ساده كه جواب هاي ساده و روشن دارد بتواند اينقدر به تو آرامش بدهد.

جدي جواب بده واين را بدان كه اين چند سوال ساده حالت را تغيير مي دهد.

گفتم: كي تو رو به اين دنيا آورد؟ گفت :خدا

- كي تو رو از اين دنيا مي بره؟ گفت:خدا

- كي مي تونه تو رو مريض كنه؟ گفت: خدا

- كي مي تونه درمانت كنه؟ گفت: خدا

- كي مي تونه هر چي بخواي بهت بده؟ گفت: خدا

- كي مي تونه هر چي داري رو ازت بگيره؟ گفت: خدا

- مي دوني حديث قدسي چيه؟ گفت: بله سخن خدا با پيامبران



در يكي از اين احاديث قدسي آمده كه «من اول عاشق مخلوقاتم شدم و بعد خلقشان كردم». مي داني اين يعني چه؟

اين يعني كه تو بخواهي يا نخواهي بنده خدايي هستي كه خودش اول دوستت داشته بعد خلقت كرده؛ بعد هم مي بره پيش خودش. از طرف ديگر ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه يك سلطان دارد (سلطان يعني مسلط به تمام دنيا). آن سلطان دوستت داشته، خلقت كرده، به تو همه چيز داده، برايت همه كار مي كند و از مادر مهربانتر است. تازه مادرت را هم او به تو داده! از همه چيز آگاه است و يك لحظه هم از هيچ جاي عالم غافل نيست و بدون اجازه او هيچ اتفاقي نمي افتد. او هر چيز ي كه تو را به اوج استعدادت مي رساند را پيش مي آورد.

در قرآن آمده «فانسانيه الشيطان» فراموشي با واسطه شيطان به وجود مي آيد و آن چيزهايي كه مايه آرامش من است، همان چيزهايي است كه باور و اعتقاد من است اين از سمت خدا؛ ولي تو در مقابل مي تواني چند مدل رفتار كني كه بسته به رفتارت حالت خوب و يا بد مي شود.

اگر به او اعتماد كني و مطمئن باشي كه يك وكيل خبره و مهربان داري كه خودش كارهايت را به بهترين نحو ممكن جور مي كند حالت خوب مي شود و در كمال رضايت براي همه مشكلات مي تواني برنامه ريزي كني و به زندگيت با انرژي و پر توان ادامه بدهي. در واقع خودت را در بين مشكلات تنها و بي كس نمي بيني بلكه پشت خودت حامي قدرتمندي مي بيني.

در اين حال ارتباط دائم خودت را اينطور ادامه مي دهي كه چون آن حامي مهربان را دوست داري طوري رفتار مي كني كه ارتباطت بيشتر و فاصله ات كمتر بشود، پس اعمالي را انجام مي دهم كه او دوست دارد، كه البته او كارهايي را دوست دارد كه براي من لازم و مفيد است.

در مقابل اگر به او فكر نكني و دائم اين را مد نظر قرار ندهي كه دائماً كسي با توست و همه كارهاي تو را مي بيند و هر كاري با تواني كه او مي دهد قابل انجام است و... كم كم مشكلات تو را از انرژي تخليه و توانت را كم مي كند، افسرده مي شوي و غم و تنهايي تو را احاطه مي كند.


به چشم هايش نگاه كردم، اضطراب درونش كم شده بود و گرمي خاصي ته وجودش ديدم. گفتم: يك نفس عميق بكش و كمي مكث كن و نفست را محكم بده بيرون. با اين كار سعي كردم انرژي منفي و حال بدش را تغيير بدهم.

اين كار را كرد. لبخند كم رنگي روي لبش آمد.

خب اين هم يك راه ديگر كه شادي را در درون ما مي آورد و مي تواند ماندگار كند. آن هم نگاه بندگي خداست. اگر خودت را بنده خدا بداني و ببيني، خدا را هم كفيل و حامي خودت مي بيني. آن هم وكيلي كه قدرتمندترين عالم و مهربانترين است.


برچسب ها :
تصاوير جنايت‌ هولناك داعش در صلاح‌الدين عراق (+16)

تصاوير جنايت‌ هولناك داعش در صلاح‌الدين عراق (+16)

تصاوير جنايت‌ هولناك داعش در صلاح‌الدين عراق (+16)

تصاوير جنايت‌ هولناك داعش در صلاح‌الدين عراق (+16)

تصاوير جنايت‌ هولناك داعش در صلاح‌الدين عراق (+16)

تصاوير جنايت‌ هولناك داعش در صلاح‌الدين عراق (+16)

برچسب ها :
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 127064
تعداد نوشته ها : 786
تعداد نظرات : 17
Rss