آرشیو
طراح قالب
Tebyan

کاهش سطح غفلت و حاکمیت بخش فوق عقلانی بر وجود انسان:

امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند:

«من دلائل الدّوله؛ قلّه الغفله»؛

از نشانه‌های دولت، کمیِ غفلت است.

دنیا همواره به این منوال گذشته است که حاکمیت، دنیاداری، شهرت و دولت به گروهی از مردم رسیده و پس از مدتی از آنان برداشته شده و بر گروهی دیگر محوّل شده‌است.

برای هر انسان نیز، زیبایی، محبوبیت، قدرت، طراوت و جوانی و ... از نمونه‌های دولت در امور دنیایی‌اش است که همه پس از مدتی از دست می‌روند. اما تنها یک وجه در انسان باقی ‌می‌ماند که اگر به دولت (حاکمیت) برسد، می‌تواند با مراقبت و توجه، همیشه صاحبِ دولت باقی بماند. اگر انسان در میان قوای پنجگانه وجودی‌اش، اصالت را به تنها بخش حقیقیِ آن یعنی بخش فوق عقلانی داده و چهار قوه‌ دیگر را به استخدامِ این بخش درآورد، در حقیقت مسیری صحیح را برای زندگی خود برگزیده است.

چنین فردی همواره سه معشوق الله، خانواده آسمانی و جهاد در راه خدا را در رأس معشوق‌ها و آرمان‌های خود داشته و برای رسیدنِ به آنها از هیچ تلاش و همتی فروگذار نمی‌نماید. در این صورت می‌توان گفت که او صاحبِ باطن انسانی گشته و بخش انسانی در وجود او به دولت (حاکمیت) رسیده است. بیشتر بخوانید....

برچسب ها :

استاد محمد شجاعی: دشمن شناسی

موسسه فرهنگی منتظران منجی (عج)

۱. یک اصل عقلی این است که انسان برای شناخت هر چیزی باید به سراغ متخصص آن رود.

۲. یک اصل فطری این است که: (ما من حرکة الّا و انت محتاج فیها الی معرفته)؛ یعنی هیچ حرکتی نیست مگر اینکه تو در آن احتیاج به شناخت داری.

۳. بشر هنوز هم پس از چند سال کار بر روی بدن نمی‌تواند ادعا کند که آنرا می‌شناسد.

۴. به قول یکی از دانشمندان رابطه دانایی بشر با نادانی و یا جهالتش مانند رابطه قطر دایره با محیط آن است هر قدر قطر دایره افزایش یابد محیط هم زیادتر می‌شود یعنی به هر میزان که علم بشر پیشرفت کند، تعداد سؤالاتش بیشتر می‌شود. بیشتر بخوانید........

برچسب ها :

در نهاد انسان روحی وجود دارد که قبلاً نزد خدا بوده و مزه بی‌نهایت بودن را چشیده است. خداوند پیامبر صلوات الله علیه را معلم معرفی نمی‌کند بلکه «مذکّر» معرفی می‌کند. معلم وقتی یاد می‌دهد یعنی ما جهل مطلق بودیم و به ما یاد می‌دهد.

مذکر یعنی ما چیزهایی را می‌دانستیم و کار پیامبر صلوات الله علیه یادآوری آن چیزهاست.

دنیا ناسوت است؛ یعنی فراموش‌خانه


دنیا محل تولد ما نیست بلکه محل تولد بدن ماست. حقیقت ما قبل از دنیا با خدا بوده است.
«رحم الله عَلِم من أین و فی أین و إلی أین»؛ این‌که ما یادمان بیاید از کجا آمده‌ایم خیلی مهم است. پس ما تولد و موطنمان با خداست. «و لکم فی الارض مستقر و متاع الی حین» و به همان جایی که بودیم برمی‌گردیم.بیشتر بخوانید....

برچسب ها :
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 127089
تعداد نوشته ها : 786
تعداد نظرات : 17
Rss